Ξεκινάει μέσα στο τελευταίο 10ήμερο του Φεβρουαρίου η διαδικασία αναπροσαρμογής του κατώτατου μισθού.

—η οποία εκτός από τους μισθούς περισσότερων από 700.000 ιδιωτικών υπαλλήλων, «αγγίζει» και περισσότερα από 24 επιδόματα που συνδέονται άμεσα με τον κατώτατο μισθό. Η διαδικασία θα είναι μακρά και αναμένεται να ολοκληρωθεί προς το τέλος Ιουνίου.

Οι εργαζόμενοι, έχοντας κατά του τις δεσμεύσεις της κυβέρνησης περί σύνδεσης των αυξήσεων στον κατώτατο μισθό με ρυθμό διπλάσιο από την μεταβολή του ΑΕΠ, περιμένουν να δουν αν η χρονιά θα φέρει αυξήσεις έως και 5% -δεδομένου ότι ο ρυθμός ανάπτυξης προβλέπεται να κλείσει στο επίπεδο του 2,8% (όπως λέει ή κυβέρνηση) ή στο 2,5%..

-όπως είπε χθες στη Βουλή ο διοικητής της ΤτΕ Γιάννης Στουρνάρας ο οποίος μάλιστα τάχθηκε υπέρ της αύξησης αρκεί αυτή να συνδέεται με την ενίσχυση της παραγωγικότητας της ελληνικής οικονομίας.

Για κάθε μία μονάδα αύξησης του κατώτατου μισθού, οι αποδοχές των εργαζομένων θα ενισχύονται από 6,5 έως και 8,45 ευρώ στα μεικτά. Έτσι, στο –αισιόδοξο- σενάριο αύξησης κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες οι μηνιαίες αποδοχές θα ενισχυθούν από 32,5 έως και 42 ευρώ ανάλογα με την προϋπηρεσία του εργαζόμενου.

Αύξηση όμως θα υπάρξει και σε πολλά επιδόματα μεταξύ των οποίων και στο επίδομα ανεργίας το οποίο θα διαμορφωθεί ακόμη και στα 420 ευρώ.


Η μεταβολή στον κατώτατο μισθό ανάλογα με το αν η αύξηση θα κυμανθεί από μια έως και πέντε ποσοστιαίες μονάδες, φαίνεται στον ακόλουθο πίνακα.

Σημερινός κατώτατος μισθός Αύξηση μιας μονάδας Αύξηση πέντε μονάδων
Χωρίς προϋπηρεσία 650 6,5 32,5
Με μία τριετία 715 7,15 35,75
Με δύο τριετίες 780 7,8 39
Με τρεις τριετίες 845 8,45 42,25

 

Η διαδικασία που αναμένεται να ακολουθηθεί προβλέπει μια σειρά από διαβουλεύσεις, εκθέσεις και επιτροπές.

Αναλυτικά, ορίζει ότι εντός του τελευταίου 10ημέρου του Φεβρουαρίου η 3μελής επιτροπή συντονισμού της διαβούλευσης –αποτελείται από τον πρόεδρο του ΟΜΕΔ, έναν εκπρόσωπο του υπουργείου Οικονομικών κι έναν του υπουργείου Εργασίας– πρέπει να αποστείλει πρόσκληση προς εξειδικευμένους φορείς (ΤτΕ, ΕΛΣΤΑΤ, ΟΑΕΔ, ινστιτούτα ΓΣΕΕ, ΓΣΕΒΕΕ, ΕΣΕΕ, ΣΕΤΕ καθώς και τα ΙΟΒΕ και ΚΕΠΕ) ώστε να συντάξουν έκθεση αξιολόγησης του ισχύοντος κατώτατου μισθού και ημερομισθίου.

READ  Διαψεύδει η Πολιτική Προστασία τα περί προειδοποίησης για ακραία καιρικά φαινόμενα στην Αττική

Στην έκθεσή τους οι ειδικοί φορείς πρέπει, επίσης, να προβούν σε εκτιμήσεις για την προσαρμογή του μισθού «στις επίκαιρες οικονομικές συνθήκες».

Οι εκθέσεις πρέπει να υποβληθούν έως τις 31 Μαρτίου στην επιτροπή διαβούλευσης, η οποία με τη σειρά της θα αποστείλει τον φάκελο με αυτές στους εκπροσώπους των κοινωνικών εταίρων, ώστε κι αυτοί να υποβάλουν υπόμνημα με τις θέσεις τους  για την αναπροσαρμογή του μισθού.

Η επιτροπή, αφού συγκεντρώσει όλες τις εκθέσεις και τα υπομνήματα, θα πρέπει έως τις 15 Απριλίου να τα κοινοποιήσει σε όλους τους κοινωνικούς εταίρους, προσκαλώντας τους παράλληλα σε προφορική διαβούλευση.

Δεκαπέντε ημέρες μετά (στις 30 Απριλίου) το σύνολο των στοιχείων θα αποσταλεί στον Κέντρο Προγραμματισμού και Οικονομικών Ερευνών, το οποίο θα πρέπει να συντάξει το τελικό πόρισμα διαβούλευσης, σε συνεργασία με μια 5μελή επιτροπή σοφών.

Εκεί, θα περιγράφονται τόσο οι δυνατότητες προσαρμογής του κατώτατου μισθού όσο και οι προτάσεις των κοινωνικών εταίρων, παράλληλα με την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας αλλά και της εγχώριας αγοράς εργασίας.

Μάλιστα, η γνώμη, που θα πρέπει να αποσταλεί έως τις 31 Μαΐου στους υπουργούς Οικονομικών και Εργασίας, μπορεί να αποκλίνει ή και να διαφοροποιείται από τις εκθέσεις των φορέων.

Οπως, βέβαια, διαφοροποιημένη μπορεί να είναι και η εισήγηση του υπουργού Εργασίας, που βάσει της διαδικασίας έχει τον τελικό λόγο.

Συγκεκριμένα, εντός του τελευταίου 15νθημέρου του Ιουνίου ο υπουργός Εργασίας θα πρέπει να εισηγηθεί στο υπουργικό συμβούλιο τον νέο κατώτατο μισθό, «λαμβάνοντας υπόψη το πόρισμα διαβούλευσης».


Το πόρισμα δηλαδή δεν είναι δεσμευτικό για την πρόταση του υπουργού αλλά γνωμοδοτικό. Εφόσον η πρόταση εγκριθεί, ο υπουργός Εργασίας θα υπογράψει την υπουργική απόφαση.

READ  Κορονοϊός - «Βόμβα» από τον Σύψα

Στο κυβερνητικό στρατόπεδο κρατούν χαμηλά τον πήχη των προσδοκιών καθώς έχει προηγηθεί η αύξηση του κατώτατου μισθού κατά 11% από πέρυσι τον Φεβρουάριο η οποία και τον έφερε στο επίπεδο των 650 ευρώ.

Πρέπει λοιπόν να τεκμηριωθεί –μεταξύ των οποίων και στους θεσμούς- ότι ο ρυθμός ανάπτυξης αλλά και η παραγωγικότητα της εργασίας δικαιολογούν την περαιτέρω αύξηση και μέσα στο 2020.

Σε κάθε περίπτωση, η αύξηση του κατώτατου μισθού, να γίνει, θα έχει και δημοσιονομικό αντίκτυπο καθώς θα «παρασύρει» μια σειρά από επιδόματα. Αυτά είναι:

* Επίδομα ανεργίας: 400 €

* Παροχή προστασίας μητρότητας: Ίση με κατώτατο μισθό (650 €)

* Εποχικό επίδομα ανεργίας

* Επίδομα μακροχρόνια ανέργων

* Ειδικό βοήθημα μετά τη λήξη επιδότησης ανεργίας

– Αμοιβές ανέργων σε προγράμματα απασχόλησης ΟΑΕΔ

* Βοήθημα επίσχεσης εργασίας

– Επίδομα αφερεγγυότητας εργοδότη

– Επίδομα μαθητείας

– Επίδομα ασκούμενων φοιτητών

Επίδομα ανεργίας ξεναγών, νοσοκόμων, φορτοεκφορτοτών κτλ.

– Βοήθημα ανεργίας ασφαλισμένων τ. ΕΤΑΠ-ΜΜΕ, ΟΑΕΕ, ΕΤΑΑ

Το θετικό για τους αυτοαπασχολούμενους είναι ότι από 1/1/2020, οι ασφαλιστικές τους εισφορές θα είναι αποσυνδεδεμένες από την αύξηση του κατώτατου μισθού και έτσι, δεν θα κινδυνέψουν με αυξήσεις όπως συνέβη πέρυσι όταν και οι εισφορές αυξήθηκαν από τα 157, στα 176 ευρώ ανά μήνα.

Παπαθανασίου Άρης 



Loading...

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

Please enter your comment!
Please enter your name here